Muutos on ollut viimeisen puolen vuoden kuumin ja kuumottavin sana. Samalla muutos on avannut myös uusia mahdollisuuksia – niin bisneksessä, työn tekemisessä kuin ostokäyttäytymisessä. Jos digitaalisuus ei näissä kaikissa ollut aikaisemmin vielä arkipäivää, nyt se sitä on.

Sydäntä lämmittää aina, kun puhutaan markkinoinnin fokuksen siirtymisestä enemmän asiakaskeskeiseen markkinointiin. Siis meille niin rakkaaseen asiakkuusmarkkinointiin. Etenkin kun viime aikoina on pyritty pysyttelemään sopivan sosiaalisen välimatkan päässä, on entistä tärkeämpää huomioida asiakkaat yksilöinä kuin ryhminä. Nyt jos koskaan kaikki asiakastieto ja -data on kultaakin arvokkaampaa.

Miten käyttää kaikkea hyppysissä olevaa tietoa viisaasti, tahdikkaasti ja kuitenkin kaupallisesti? Huomioida asiakkuuden vaiheet, asiakkaan tarpeet ja pitää asiakkaasta kiinni? Kun kaupankäynti siirtyy kivijalasta digiin, ostokäyttäytymistä ohjaa helposti vahvemmin rationaalisuus kuin emootio. Huomio kiinnittyy enemmän hintaan, helppouteen, nopeuteen…

Nyt on hyvä hetki tarkastella asiakkuusstrategiaa uusin silmin ja suunnitella nerokkaita, koskettavia, kokonaisvaltaisia konsepteja. Sellaisia, joissa yhdistyvät data, järki ja luovuus, jotta saadaan aikaan tuloksia. Laitetaan asiakastieto laulamaan – olipa sitten kyse tuloksellisuuden tehostamisesta, asiakasuskollisuuden parantamisesta, myynnin kasvattamisesta, asiakaskokemuksen kohentamisesta tai uusien asiakkaiden hankkimisesta.

Hyvä asiakkuusmarkkinointi paitsi huomioi ja sitouttaa olemassa olevat asiakkaat houkuttaa ja koukuttaa myös potentiaalisia asiakkaita. Meillä on siitä kokemusta ja näkemystä.