Joskus muinoin suoramarkkinoinnin tekijänä sitä tunsi olevansa jokseenkin alempaa kastia kuin perinteisen brändimainonnan suunnittelija. Tuolta ajalta on jäänyt elämään eräänkin suunnittelijan antama nimitys ”suoramummo” – vaikka tuolloin sitä oli vielä sileä ja sutjakka.

Nykyään kaikki huutelevat asiakkuusmarkkinoinnin ja kohdistetun markkinoinnin (ja markkinoinnin automaation) perään. Omassa sydämessä läikähtää lämpimästi, sillä juuri tuo on aina ollut työn tekemisen sokeri ja suola: asettua asiakkaan saappaisiin ja porautua asiakkaan mieleen. Miettiä, kuka ostaisi ja miksi ostaisi juuri tämän tuotteen tai palvelun. Löytää relevantti sisältö ja kiinnostava tapa viestiä siitä.

Vaikka tekeminen on siirtynyt kanavien osalta dinosauruskaudelta digiin ja sisällöissä perusteellisista copyistä pikapätkiin, asioihin perehtyminen ei ole muuttunut. Siihen kuluu aikaa, kahvia ja tupakkaa (jos sellaista sattuisi polttelemaan). Siinä missä ennen sai laverrella ja maalailla kauniita mielikuvia, tänään on osattava tiivistää ja tehdä se kuitenkin ymmärrettävästi. Edelleenkin loppuasiakas on se ykkönen ja hänen saamansa hyödyn esiin nostaminen se ydin.

Sisältö, sisältö ja vielä kerran…

Kirjoittajana saa, joutuu, pääsee olemaan kaikkien alojen asiantuntija. Tietoa kaivetaan  ja imetään itseensä toimialasta kuin toimialasta, jotta kaikki väitteet ja perustelut varmasti pitävät paikkansa ja jotta asiakkaalle annettavat lupaukset ovat oikeasti totta. Toisaalta tuntuu siltä, että tietää paljosta vähän eikä mistään ihan juuri mitään.

Sisältö on joka tapauksessa aina se, mikä ratkaisee. Eli oikeastaan sitä istuu paljon päällä. Puhutaanpa vaikka automaatiosta: jonkun on mietittävä ja suunniteltava oikeanlainen sisältö. Olkoonkin että viesti lähtee matkaan jostain automaation mutkasta.

Antoisinta kaikenlaisen kohdistetun markkinoinnin tekemisessä on mitattavuus, seuranta ja tulosten analysointi. Parhaat kiksit ja ilon kiljahdukset tulevat siitä, että asiakkaan kassa kilahtaa ja bisnes luistaa.

Eipä tässä työssä pääse sammaloitumaan, sillä jokainen päivä on uusi seikkailu. Ja PIM, joka päivä oppii jotain uutta.